PAT 1ER TRIMESTRE


BLOCS DE CONTINGUT I  ACTIVITATS 

PAT - 1ER TRIMESTRE 
IES MESTRE RAMÓN ESTEVE

Recollida de dades inicials de l' alumnat de la classe. 

QÜESTIONARI DADES INICIALS ALUMNAT

Presentació i inici de curs.

Activitat multinivell per al primer dia de classe. 
Es pot aplicar a tots els grups del centre adaptant la sessió al nivell maduratiu de l'alumnat.

Un nou curs està a punt de començar! 

És com un llibre en blanc que s’omplirà de moments, vivències, experiències, aventures… 

Us donem la benvinguda al nou curs amb molta il·lusió!

L’alumnat ha anat arribant per començar un curs que, ben segur, estarà ple d’històries, experiències i reptes compartits amb professorat i famílies. 

Els primers dies de classe són dies en els quals l'alumnat es retroba amb els companys/es. cal aprofitar aquests primers dies per potenciar que es coneixen més, per crear un clima agradable i cohesionat a l’aula i per cohesionar el grup.

Ací teniu preparada una activitat multinivell d'inici de curs molt senzilla (orientada  per  a 1r i 2n d' ESO). es pot adaptar també a la resta de cursos.


ACTIVITAT DE TUTORIA MULTINIVELL. PRESENTACIÓ DEL CURS.



MÉS ACTIVITATS DE PRESENTACIÓ PER ALS PRIMERS DIES DE CLASSE:

  • ACTIVTITAT PER ALS GRUPS DE 1ER D' ESO
  1.       TOT SOBRE MI 
  2.      CALENDARI D' ANIVERSARIS DE LA CLASSE. (En esta activitat es poden imprimir dues targetes per full i així aprofitar recursos i fer servir menys full. Per al cartell cal una cartolina gran i colors i retoladors).

  • COMENCEM A UTILITZAR L' AGENDA ESCOLAR. 
( activitat especialment dissenyada per a 1er i 2n d' ESO. durant els primers dies de classe).


  • PANEL GENIALLY: "VIATGE CURS 2022-2023"

  • TREBALLEM LES NORMES DE LA CLASSE I ASPECTES DE LA CONVIVÈNCIA D' INICI DE CURS. Ho farem comentat el magnífic cartell plantejat per Pedro Cifuentes.

És important reflexionar sobre la necessitat de les normes per a la convivència en l'aula, i implicar l' alumnat de la tutoria en la seua elaboració.

Desenvolupament: En primer lloc, es formen grups de 4 o 5 alumnes i el tutor/a els indica que, durant 10 minuts, pensen en aquelles normes que podrien millorar el funcionament de la classe. Estes normes poden ser referides al treball en grup, al temps d'explicació dels professor i professores, a l'organització de la classe, al temps dedicat al pati, etc. Quants més àmbits millor.

Posteriorment, estes són anotades en la fulla de les normes  i analitzades per l’ alumnat de la tutoria i i el tutor – tutora. Es poden emplenar les fulles que es necessiten. ( Cal imprimir-les abans de començar l’ activitat).

S'eliminaran totes aquelles normes que pareguen inviables o irrealitzables. Els alumnes que defenguen una norma determinada poden aportar arguments per a convéncer a la resta de la classe de la utilitat de l'esmentada norma.

Les normes que finalment es trien seran escrites en el full  i col·locades en la paret en un lloc visible.

LES NORMES DE LA CLASSE.


Podem acabar este bloc d' activitats de tutoria amb l' elecció del delegat/ da del curs. 

Teniu la fitxa en l' enllaç següent. Una vegada feta la sessió amb el grup classe lliurarem l' acta en la Caporalia del centre.

ELECCIÓ DE DELEGAT/DA SUBDELEGAT/DA



Es tracta d' activitats aplicables a tots els grups adaptant el discurs al nivell maduratiu de l'alumnat donat que són dinàmiques grupals de cohesió.

 
La cohesió del grup a qualsevol aula és molt important per aconseguir un clima d’aula favorable i així afavorir un ambient òptim per treballar i aprendre. El tutor/a té un paper clau a l’hora de potenciar aquesta cohesió del grup. Per a que els membres d’un grup es senten acollits, desenvolupen rols de cooperació, i s’afavoreixa un bon ambient i clima de treball, és prioritari cohesionar el grup. Si això s’aconsegueix, no només l’alumnat millorarà el rendiment acadèmic, sinó que també es milloraran les relacions interpersonals. 

A continuació es presente un recull de dinàmiques encaminades a fomentar, millorar i aconseguir la cohesió grupal. Aquestes activitats es presenten a partir d'un requadre en el qual s'explica l'objectiu de la dinàmica, de què tracta, la metodologia, els recursos materials necessaris i l'avaluació d'aquesta.

Recordeu que cal aplicar les mesures sanitàries necessàries per poder dur a terme les activitats amb seguretat: fer els jocs amb el grup estable, prioritzar espais oberts sempre que es puga o amb ventilació tenint les finestres obertes, deixar la distància de seguretat entre l'alumnat i dur mascareta.


ACCIONS CONTRA EL BULLYNG

L’assetjament escolar potser creieu que no us toca de prop, però podria ser que una companya o un company vostre visqués ara mateix alguna situació que no sabíeu que era maltractament.

Quan diem que un xiquet o xiqueta assetja algú o alguna, podeu pensar que el pega, l’insulta o se’n riu. En realitat, hi ha moltes altres actituds, que reiterades en el temps, també són formes d’assetjament: fer bromes pesades (quan qui rep les bromes no riu, sinó que s’enfada o s’espanta), escampar rumors falsos sobre algú, excloure’l del grup d’amics o amigues, prendre-li les coses per la força, no voler jugar amb ell o ella…

 En el nostre centre estem decidits a què AÇÒ NO HI PASSE MÉS!!!

 Així que del 25 d’octubre al 5 de novembre al nostre centre treballarem de forma transversal el Bullying o assetjament escolar amb diverses activitats. Us animem a participar-hi i lluitar activament!

Ací teniu l’activitat de tutoria Multinivell per a la setmana del 2 al 5 de novembre.

També la teniu penjada en la pestanya de la programació del 1er trimestre. 

A la fi de l’activitat teniu per a descarregar el document on escriure els missatges contra el Bullying que es pegaran en el MUR DE LA VALENTIA.





EDUCACIÓ MEDIAMBIENTAL - SALVEM EL PLANETA!
(segona i tercera setmana de setembre)


CURT: "UNA PRINCESA AMB DIFICULTATS". 

(Activitat recomanada per a 1er i 2n d' ESO).

Un dels grans problemes que tenim en l'actualitat és l'escalfament global i la progressiva destrucció de la natura. Per això resulta urgent que eduquem a les futures generacions per tal de pal·lar i aturar aquesta massiva destrucció.
«Una princesa en dificultats» ens explica la història d'una donzella anomenada Adelaida que un dia rep una invitació per anar a la festa que ha organitzat el príncep. Però viu en un món descuidat i molt brut. Com que hi ha escassetat d'aigua no poden netejar bé i té la roba bruta i no pot rentar-se els cabells. Tot al seu voltant és misèria i deixadesa. Però ella està decidida a acudir a la seva cita amb el príncep, no pot perdre l'oportunitat de convertir-se en una veritable princesa. Està intentant telefonar a alguna fada, però és tal la devastació del planeta  que no poden donar-li la seva ajuda.
Com en tots els contes, a la fi aconseguirem entendre que si no som capaços de tenir cura de la natura haurem de lamentar massa coses. 
Es tracta d'un divertit conte el guió i il·lustracions pertanyen a l'artista argentina Isol.




Podeu trobar una àmplia varietar de recursos i activitats per a treballar el canvi climàtic a la pàgina web de Teacher For Future Sapin.
Punxeu en la imatge per accedir a la pàgina.





APRENDRE A APRENDRE
TÈCNIQUES I HÀBITS D' ESTUDI + MOTIVACIÓ I AUTOREGULACIÓ
OBJECTIUS:

  • Conèixer i utilitzar diferents tècniques d’estudi.
  • Augmentar la motivació.
  • Aprendre a planificar el temps d’estudi a partir de l’elaboració de l’horari.
  • Millorar hàbits d’estudi.
  • Millorar els processos atencionals.
  • Millorar la memòria de treball.
  • Millorar en flexibilitat cognitiva.
  • Aprendre a treballar en equip.
  • Saber expressar-se.


1ER I 2N D' ESO: PRESENTACIÓ TÈNIQUES I HÀBITS D' ESTUDI


Pots accedir també a la presentació punxant en el següent enllaç:

PLANIFIQUEM EL NOSTRE HORARI DE TREBALL SETMANAL.

Recorda que és important una bona planificació del teu temps
Ha de ser una planificació realista i ha de incloure descansos.
Per a facilitar-te la tasca, en l' hora de tutoria podem elaborar el nostre horari personal i ací tens alguns models que et poden vindre molt bé.

EDUCACIÓ EMOCIONAL  I MEDIAMBIENTAL
Una activitat per a treballar el dos àmbits conjuntament.
  
Activitat: "L' arbre generós" de Shel Silvertein.

L'arbre generós és un conte molt bonic sobre la generositat i l' amistat.

En el conte veiem com es va desenvolupant la relació entre un xiquet i un pomer. En ell el xiquet hi troba un lloc per a jugar; però passen els anys i canvien les necessitats de les persones. El xiquet es fa jove, i després adult, i després un home major i la seua relació amb l’ arbre va canviant.

Però l'esperit de l'arbre es manté immutable. Segueix fent tots els possibles per satisfer i fer feliç aquell xiquet que un dia va conèixer i es van fer amics. I aquí és on es apareix el segon tema que planteja el conte, la dualitat entre la naturalesa humana (voluble, mutable, sovint amb un punt d'egocentrisme i destructiu amb la natura sense pensar el cost) i l'esperit de la natura (immutable, generosa i incondicional).

Ens explica la història d’una amistat incondicional i desinteressada que no es correspon de la mateixa manera; que ens fa reflexionar sobre la relació amb el nostre planeta, agredit constantment, i la contraposició entre les necessitats materials i allò que fem per tal d’aconseguir coses amb les que pensem que som més feliços.

És una conte sobre la generositat i l’amistat sense límits d’un arbre cap a un xiquet.

 PREGUNTES PER LA REFLEXIÓ EN GRUP

  • Què és per a vosaltres l' amistat?
  • En què consisteix ser amic o amiga?
  • Amb qui t' identifiques amb l' arbre o amb el xiquet?
  • Creus que el xiquet deixà de ser amic de l' arbre? Perquè i en quin moment?
  • Tendim a l' egoïsme amb els nostres amics i amigues o cap a la generositat?
  • En què consisteix fer amics i amigues? Creus que pots fer més amics i amigues?
  • Analitza la nostra relació amb la naturalesa i el boscos. Abusem d' allò que la naturalesa ens ofereix a canvi de res? Açò té conseqüències. 

 
 Accediu des de l' enllaç per a llegir el conte: "L' ARBRE GENERÓS"

També el podeu vore en el següent vídeo.





DILEMA MORAL - LA CURSA PER A CONSEGUIR LA VACUNA!

El Dilema moral que us propose pot relacionar-se amb la situació mundial del mercat farmacèutic que actualment estem vivint amb la gran cursa de les farmacèutiques per obtindré la vacuna per a la COVID. 
El preu que imposen les grans multinacionals farmacèutiques a l'hora de crear i vendre la vacuna, els primers i primeres en rebre-la...són qüestions importantíssimes.

T' anime mitjançant aquest dilema moral a endinsar-te en aquesta aventura reflexiva!!


ACTIVITAT LA INFODÈMIA

El terme infodèmia fa referència a una epidèmia d’informació, és a dir, a un excés d’informació que dificulta discernir  entre la informació que  és correcta i rellevant de la que és falsa i genera desinformació. 

Actualment totes les xarxes socials (Twitter, Facebook, Instagram...), el cercador Google i el portal  d' Internet YouTube, entre altres, lluiten contra les notícies falses que es viralitzen més ràpid i tenen més repercussió social que les veritables.

Això és degut, entre altres coses, al fet que solen tenir un aspecte més atraient i són més divertides, a més d'estar orientades al moviment de l'emoció humana, la qual cosa té com a conseqüència que es comparteixen ràpidament i sense l'ús de cap filtre per part del receptor. 

Amb la següent activitat es pretén conèixer aquesta nova terminologia, reflexionar sobre ella, veure com ens afecta en la nostra vida diària i desenvolupar un pensament crític davant d' ella per combatre-la.



25 DE NOVEMBRE: DIA INTERNACIONAL PER A L'ELIMINACIÓ DE LA VIOLÈNCIA CONTRA LES DONES.


ACTIVITAT MULTINIVELL.

AIXÒ NO ÉS AMOR!! 

 
25N Dia Internacional de l´Eliminació de la Violència contra la Dona.

 


ACTIVITAT: VIVO EN UNA CASA MALVA
AUTORA: IRIS DÍAZ TRANCHO. EDITORIAL: PINTAR


Un conte meravellós narrat en primera persona, on un xiquet compta la seva experiència d'acolliment a la Casa Malva de Gijón (Astúries), un centre d'acolliment per a dones maltractades
Podeu reflexionar i debatre sobre les idees que us suggereix a partir del vídeo aportat per la seva editorial:



ACTIVITAT ONU DONES

Il·lustració interactiva de la pàgina d'ONU Dones titulada "Violència contra les dones: Fets que tothom ha de conèixer"

Podeu entrar en la pàgina i investigar, llegir tota la informació que apareix, vore els vídeos i després fer una ficada en comú entre tots i totes sobre la informació que haveu recollit.

ONU Dones.



DIA INTERNACIONAL DEL MIGRANT
(18 de Desembre)
 
Amb aquesta activitat de tutoria es preten a través d’una cançò, "PODRIES", poema de Joana Raspall, i mitjançant un conte de Gianni Rodari, donar a conèixer els diversos motius pels quals les persones decideixen migrar, refugiar-se o desplaçar-se del lloc on viuen, i les vicissituds i els perills pels quals passen abans de poder arribar a un lloc on viure amb dignitat. Aquesta activitat pretén fomentar el respecte, l’empatia i ajudar a eliminar els comportaments xenòfobs i hostils cap a les persones
nouvingudes.

 





SESSIÓ D' AUTOAVALUACIÓ INDIVIDUAL - 1ª AVALAUCIÓ.

1ER I 2N D' ESO




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada